سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟ بهترین نکات برای درمان آن

خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟ بهترین نکات برای درمان آن

خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟ بهترین نکات برای درمان آن؛ ترک روی شکم در بارداری عارضه‌ای است که بیشتر مادران باردار را درگیر می‌کند. ترک‌ها به صورت خطوط سفید رنگ یا بنفش کم رنگ روی شکم یا پاها و ران‌ها ایجاد می‌شود. ترک روی شکم محدود به دوران بارداری نیست و بعد از زایمان هم روی پوست باقی می‌ماند. عکس ترک شکم در بارداری شما را با ظاهر این عارضه آشنا می‌کند.

علل ایجاد ترک روی شکم در بارداری

ترک روی شکم در بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در مادران باردار و افزایش وزن بوجود می‌آید. در واقع، با کشیدگی لایه‌ی میانی پوست، فیبرهای کلاژن پاره می‌شوند و رگ‌های خونی زیر پوست از بین شکاف‌های فیبرهای کلاژن به شکل خطوط قرمز یا بنفش مشخص می‌شوند. با گذشت زمان، رگ‌های خونی التیام می‌یابند و رنگ آن‌ها سفید می‌شود.

روش‌‌های درمان ترک روی شکم در بارداری

هدف درمان ترک شکم، کاهش شدت و رنگ ترک‌ها و در نهایت از بین بردن آن‌ها است. این ترک‌ها اغلب در اثر تغییرات هورمونی و افزایش وزن در دوران بارداری ایجاد می‌شوند. اگرچه ترک‌ها خطرناک نیستند و دردناک نیز نیستند، اما می‌توانند روی زیبایی پوست تاثیر بگذارند و باعث افت اعتماد به نفس خانم‌ها بعد از زایمان شوند. برای درمان ترک شکم، روش‌های مختلفی وجود دارد که هدف آن‌ها کاهش شدت و رنگ ترک‌ها و در نهایت از بین بردن آن‌هاست.

روش‌‌های درمان ترک روی شکم در بارداری
درمان خانگی جهت رفع ترک روی شکم در بارداری

راه‌ها و اقدامات درمان خانگی ترک شکم، شامل روش‌های ساده و کم هزینه‌ای هستند که خانم‌های باردار و پس از زایمان می‌توانند برای بهبود ترک‌های شکم خود انجام دهند. این روش‌ها می‌توانند به عنوان یک درمان موثر برای کمرنگ کردن و حتی از بین بردن ترک‌های روی شکم مورد استفاده قرار گیرند. این روش‌ها علاوه بر سادگی و کم هزینه بودن، به صورت خانگی و بدون نیاز به مراجعه به پزشک انجام می‌شوند.

  • درمان ترک روی شکم با ویتامین 

ویتامین E می‌تواند به عنوان یک عامل مفید برای سلامت پوست عمل کند و باعث نرم شدن آن شود. علاوه بر اینکه می‌توانید از رژیم غذایی حاوی ویتامین E استفاده کنید، استفاده موضعی از قرص‌های ویتامین E نیز می‌تواند به نرم شدن پوست کمک کند. برای این منظور، می‌توانید چند قرص ژله‌ای ویتامین E را پاره کرده و محتویات آن را روی پوست خود بمالید. این روش می‌تواند به عنوان یک روش ساده و کم هزینه برای بهبود سلامت پوست مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره چگونگی انجام پروتز سینه را نیز مطالعه نمایید.

  • درمان ترک روی شکم با سفیده‌ی تخم مرغ

سفیده تخم مرغ شامل پروتئین و اسید آمینه است، بنابراین می‌تواند به عنوان یک ماسک مناسب برای تغذیه و بهبود پوست استفاده شود. همچنین، اگر به دنبال یک روش سریع برای درمان ترک‌های شکم هستید، می‌توانید از سفیده تخم مرغ استفاده کنید. برای استفاده، دو عدد سفیده تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و به صورت یک لایه روی شکم بمالید. پس از ۲۰ دقیقه، با آب سرد بشویید. همچنین، برای درمان ترک‌های شکم در بارداری، می‌توانید از خمیر دندان و سفیده تخم مرغ استفاده کنید. پس از شستن با سفیده تخم مرغ، از یک روغن یا کرم آبرسان استفاده کنید و این روش را دوبار در هفته تکرار کنید.

  • درمان ترک روی شکم با سیب زمینی

سیب زمینی دارای خواصی است که می‌تواند به روشن شدن پوست و رفع مشکلات پوستی کمک کند. این خواص به دلیل وجود پلی فنول و کارتنوئیدها در سیب زمینی است. برای استفاده، یک عدد سیب زمینی را رنده کرده و آب آن را جدا کنید. سپس آب سیب زمینی را روی شکم بمالید و پس از ۲۰ دقیقه، پوست را با کرم مرطوب کنید.

  • آب گرم و رفع ترک پوستی

یک روش دیگر برای درمان ترک‌های شکم، استفاده از گرما و سرمای آب است. هنگام دوش گرفتن، چند بار جریان آب سرد و گرم را عوض کنید تا ترک‌های شکم را کم کنید.

  • ماسک زردآلو و‌ درمان ترک‌‌ پوستی

ماسک زردآلو نیز می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای ترک‌های شکم استفاده شود. برای تهیه ماسک، چند عدد زردآلو را له کرده و چند قطره روغن نارگیل یا روغن زیتون به آن اضافه کنید و روی ترک‌های پوستی بمالید.

  • روغن کرچک و رفع ترک‌های پوستی

روغن کرچک نیز می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای ترک‌های شکم استفاده شود. این روغن حاوی اسید چرب تری گلیسیرید است که می‌تواند پوست را آبرسانی و نرم کند. برای استفاده، چند قطره از روغن کرچک را روی ترک‌های شکم بمالید و با ماساژ کردن جذب آن را در پوست افزایش دهید.

  • آلوئه ورا و درمان ترک شکم

آلوئه ورا نیز می‌تواند به عنوان یک درمان مناسب و موثر برای ترک شکم در بارداری باشد. ژل داخل برگ‌های گیاه خاصیت آبرسانی دارد و می‌تواند به درمان ترک‌های پوستی کمک کند. (بوتاکس دیستون)

آیا راهی برای پیشگیری از ترک روی شکم در بارداری وجود دارد؟
آیا راهی برای پیشگیری از ترک روی شکم در بارداری وجود دارد؟

ترک روی شکم در این دوران یک عارضه‌ی اجتناب ناپذیر خواهد بود که در بعضی افراد به صورت خفیف تر و در برخی دیگر شدید تر بروز می‌کند. برای پیشگیری از آن نمی‌توان اقدام قطعی انجام داد، اما با تغییر سبک زندگی می‌توان آن را تا حدودی کنترل کرد. برای کاهش خطر بروز ترک روی شکم در بارداری، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید: نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز برای محافظت از پوست در برابر خشکی موثر است. استفاده از کرم‌های درمانی برای کاهش خشکی پوست و ترک‌های پوستی می‌تواند مفید باشد. مصرف میوه و سبزیجات تازه و تامین ویتامین‌های مورد نیاز پوست اقدام موثری برای سلامت پوست است. کنترل وزن در بارداری و اجتناب از تغییر وزن ناگهانی در بارداری نیز می‌تواند به سلامت پوست کمک کند.

سخن پایانی 

ترک شکم در دوران بارداری، یک عارضه بی خطر است که سلامتی مادر و جنین را تهدید نخواهد کرد. اما در اکثر افراد پس از زایمان، ظاهر ناخوشایندی روی پوست باقی می‌ماند. اگر به زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید پوستی صاف و یکدست داشته باشید، بهتر است برای درمان ترک شکم در بارداری به پزشک مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *