آرایشی و زیبایی, مراقبت و سلامتی

خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس

یکی از دغدغه هایی که ممکن است برای افرادی که تزریق بوتاکس انجام می دهند وجود داشته باشد، خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس است. خوابیدن در موقعیت صحیح پس از تزریق بوتاکس می تواند تاثیر زیادی بر پایداری و نتیجه درمان داشته باشد.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس، یکی از مارک های معروف و محبوب ترین ماده بوتولینوم توکسین A است که به بخش های مختلف عضلات تزریق می شود. این ماده یک نوروتوکسین است که با ایجاد پالس عصبی، عضلات صورت را مسدود کرده و آن ها را منقبض می کند. انجام این روش بسیار سریع و آسان است. با این حال، بعد از تزریق بوتاکس، حداقل تا 4 ساعت بعد از آن باید از دراز کشیدن و خوابیدن خودداری کنید.

چند ساعت بعد از تزریق بوتاکس می‌توان خوابید؟

بوتاکس یک نوع ماده مشهور و محبوب به نام بوتولینوم توکسین A است. این ماده یک نوروتوکسین است که به اجزای مختلف ماهیچه‌ها تزریق می‌شود. مولکول‌های موجود در نوروتوکسین‌ها باعث مسدود شدن پالس عصبی در ماهیچه‌های صورت می‌شود و باعث انقباض آنها می‌شوند. این روش به سادگی در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. اما باید توجه داشت که پس از تزریق بوتاکس تا چهار ساعت بعد از دراز کشیدن و خوابیدن خودداری شود.

بهترین روش خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس

بهترین روش خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس

هنگامی که در حالت دراز کشیدن یا خم شدن به مدت طولانی قرار می گیرید، تأثیر نیروی جاذبه بر بدن بیشتر می شود و باعث تکان خوردن ماده بوتاکس در زیر پوست می شود. این حرکت ممکن است موجب ورود ماده بوتاکس به حفره چشمی شود و عوارض آن ممکن است شامل افتادگی پلک و دوبینی باشد. اگر در حین خواب به صورت غلت بزنید و بوتاکس وارد حفره چشمی شود، بهبود و درمان آن ممکن است سه ماه یا بیشتر زمان ببرد.

عموماً بوتاکس تنها در برخی مناطق صورت اعمال می شود که تحت تأثیر بوتاکس قرار می گیرند و عضلات زیر پوست در این مناطق حرکت می کنند. این حالت در همه افراد رخ نمی دهد زیرا تأثیر بوتاکس، عملکرد عضلات و واکنش بدن در افراد مختلف متفاوت است.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله سن مناسب تزریق بوتاکس را مطالعه نمایید.

بهترین زمان برای تزریق بوتاکس

تلاش کنید وقت تزریق بوتاکس را در صبح زود رزرو کنید تا بتوانید بقیه روزتان را به فعالیت های دیگر اختصاص دهید و نیازی به نگرانی در مورد خستگی و خواب آلودگی نباشید. تزریق بوتاکس یک روش غیرتهاجمی است و بنابراین نباید در طول روز با خونریزی یا درد شدیدی همراه باشد که فعالیت های روزمره شما را مختل کند.

در صورتی که در ناحیه تزریق دردی ایجاد شود که به استراحت آسوده شما اختلال می‌دهد، باید پزشک خود را مطلع کنید. بعضی از عوارض بوتاکس ممکن است بر روی خواب و استراحت شما تأثیر بگذارد. برخی از افراد احساس خستگی و سرگیجه بیش از حد را بلافاصله پس از تزریق گزارش کرده‌اند.

بنابراین، ممکن است این حالت شما را مجبور به استراحت و خوابیدن کند. با این حال، تلاش کنید برای چهار ساعت اول عملکرد خود را کنترل کنید. احساس خستگی و سرگیجه بعد از 24 ساعت برطرف خواهد شد.

آیا بوتاکس سبب استرس و نگرانی می‌شود؟

برخی افراد به پزشک خود اعلام می‌کنند که برای خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس، احساس استرس و نگرانی به خودشان دست می‌دهد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که تزریق بوتاکس هیچ تأثیری در بروز چنین حسی ندارد و تنها یک حالت روحی است. اگر شما به طور کلی به سرعت و آسانی دچار استرس می‌شوید، باید پیش از جلسه درمانی، پزشک خود را در جریان قرار دهید تا بتواند شرایطی را برای کاهش این حالت پیشنهاد کند.

بوتاکس مایوبلاک

چرا بلافاصله بعد بوتاکس نباید خوابید‌؟

دلیل این که از خوابیدن بعد از بوتاکس پرهیز کنید را در این مقاله توضیح می‌دهیم، خوابیدن تنها در شرایط اضطراری مجاز می‌باشد. توصیه به نخوابیدن بعد از بوتاکس به دو علت زیر است:

  • نوروتوکسین از ناحیه مورد تزریق مهاجرت می‌کند

همانطور که پیشتر گفته شد، زمان زیادی برای نفوذ نوروتوکسین‌ها به صورت موثر در عضلات لازم است. دراز کشیدن پس از تزریق بوتاکس ممکن است سم را در اطراف عضلات پخش کند و این می‌تواند تأثیری بر نتایج مورد انتظار داشته باشد. علاوه بر این، عضلاتی که نوروتوکسین مهاجر را جذب کرده‌اند، در معرض عوارض جانبی قرار می‌گیرند که شامل جوش، تحریک و کبودی می‌شوند.

  • افزایش تورم

تورم در ناحیه درمان پس از تزریق بوتاکس شایع است. اما به‌طور عمومی، تورم بسیار کمتر از 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس باید بهبود یابد. در عوارض جانبی دیگر، ممکن است قرمزی و تحریک در ناحیه تزریق بوتاکس رخ دهد. با این حال، در صورت خوابیدن زودهنگام بعد از تزریق بوتاکس، ممکن است تورم ناحیه تزریق بدتر شود و سایر عوارض جانبی شدیدتر شوند.

در این حالت، تورم می‌تواند به حدی شدید باشد که شخص قادر به رفتن به محل کار خود نباشد. این موضوع ممکن است باعث کاهش شدید اعتماد به نفس شخص شود و استرس ذهنی را افزایش دهد.

اگر بعد از بوتاکس بخوابیم چه می‌شود؟

اگر بعد از بوتاکس بخوابیم چه می‌شود؟

اگر شما قبل از گذشت ۴ تا ۶ ساعت از درمان با بوتاکس دراز کشیده‌اید، نیازی به نگرانی نیست زیرا تورم و انتقال دوز همیشه بلافاصله بعد از خوابیدن اتفاق نمی‌افتد. آرامش داشته باشید تا فشار از محل تزریق برداشته شود. در صورت اضطراب، با پزشک خود تماس بگیرید.

سخن پایانی 

برای دستیابی به نتایج بهتر بعد از انجام بوتاکس، باید توجه کنید که در 48 ساعت اول بعد از تزریق، از تماس با گرما و فشار بر روی محل تزریق خودداری کنید. این باعث می‌شود دوز بوتاکس به محل‌های دیگر منتقل نشود. در این زمان باید چهار تا شش ساعت اول بعد از درمان از دراز کشیدن خودداری کنید و فشار را از محل تزریق دور نگه دارید.

بهتر است در این مدت به جای خوابیدن روی شکم یا پهلو، از پشت بخوابید و اطراف خود را با بالش بپوشانید. همچنین حتماً مطمئن شوید که رختخواب و روبالشی شما تمیز و از جنس ابریشم باشد، زیرا پارچه‌های غیر از جنس ابریشم ممکن است خطوط و چین و چروکی روی پوست ایجاد کنند و محل تزریق را تحریک کنند. در نهایت، تا 24 ساعت پس از درمان از هدبند، دوش آب گرم و کرم‌های صورت خودداری کنید تا دوز بوتاکس به محل تزریق دچار تغییر نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *