آرایشی و زیبایی, سبک زندگی

6 راهکار درمانی جوش سر سیاه در منزل

6 راهکار درمانی جوش سر سیاه در منزل

6 راهکار درمانی جوش سر سیاه در منزل؛ دانه‌های سیاه کوچکی که بر روی صورت ظاهر می‌شوند و به عنوان جوش‌های سرسیاه شناخته می‌شوند، می‌توانند صاف و یکدست بودن پوست را مختل کرده و ظاهر زیبای صورت را تحت تأثیر قرار دهند. به طور معمول این جوش‌ها به طور ناگهانی ظاهر نمی‌شوند و اغلب از دوران نوجوانی به مدت طولانی باقی می‌مانند. جوش‌های سرسیاه قدیمی معمولاً روی بینی دیده می‌شوند و از بین بردن آن‌ها دشوار است. بسیاری از افراد برای از بین بردن این دانه‌های کوچک از لایه‌بردارها، پاک‌کننده‌های صورت، ماسک‌ها و محصولات مختلف استفاده می‌کنند، اما متأسفانه اغلب به نتیجه مطلوب نمی‌رسند.

چگونگی تشکیل جوش سر سیاه

تشکیل جوش‌های سر سیاه به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولاً این جوش‌ها در دوران بلوغ، دوره‌های عادت ماهانه و دوران بارداری بیشتر دیده می‌شوند. همچنین افرادی که با تخمدان پلی‌کیستیک یا افزایش هورمون آندروژن مواجه هستند، ممکن است بیشتر از دیگران به جوش‌های سر سیاه دچار شوند. علاوه بر این، ژنتیک نقش مهمی در ایجاد این جوش‌ها دارد؛ به عبارت دیگر، اگر پدر یا مادر شما منافذ پوستی باز داشته باشند، احتمالاً شما نیز این ویژگی را به ارث خواهید ‌برد که ممکن است منجر به بالا رفتن تولید چربی پوست و ایجاد جوش‌های سر سیاه شود.

6 راهکار درمانی جوش سر سیاه در منزل

علائم بروز جوش سر سیاه

جوش‌های سرسیاه از نوع جوش‌های غیرالتهابی و بی‌درد هستند و به دلیل ظاهر تیره و برجسته‌شان به سادگی قابل تشخیص هستند. این نوع جوش‌ها ممکن است در مناطق مختلف بدن ظاهر شوند و نشان‌دهنده مشکلات خاصی باشند، از جمله:

  1. جوش‌های سرسیاه روی بینی: اغلب این نوع جوش‌ها به دلیل تعداد زیاد منافذ و ترشح چربی بیش از حد در کنار بینی به وجود می‌آیند. در برخی موارد نادر، جوش‌های سرسیاه روی بینی ممکن است نشان‌دهنده مشکلات قلبی عروقی باشند؛ بنابراین نباید از درمان آ‌‌ن‌ها غافل شد.
  2. جوش‌های سرسیاه روی پیشانی: این نوع جوش‌ها در بین دو ابرو ظاهر می‌شوند و ممکن است نشانه‌ای از چربی کبد باشند. جهت جلوگیری از ظهور این نوع جوش‌ها، بهتر است از خوردن غذاهای چرب، فست‌فود و غذاهای سرخ‌شده پرهیز نمود.
  3. جوش‌های سرسیاه روی چانه: این جوش‌ها بیشتر در چانه زنان دیده می‌شود و ممکن است نشانه‌ای از مشکلات دستگاه تولید مثل بانوان باشند؛ بنابراین جهت درمان این نوع جوش‌ها بهتر است به یک متخصص زنان مراجعه کرد.
  4. جوش‌های سرسیاه روی گوش: این نوع جوش‌ها ممکن است نشانه‌ای از مشکلات دستگاه ادراری و کبد باشند. برای درمان این نوع جوش‌ها، مصرف آب کافی در طول روز و پرهیز از مصرف زیاد قهوه و نمک توصیه می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین علل جوش چانه و راه‌های درمان آن را نیز مطالعه نمایید.

علت بروز جوش‌های سر سیاه

جوش سرسیاه به دلایل مختلفی ظاهر می‌شود. این علل عبارتند از:

  1.  نوشیدن ناکافی آب
  2. مصرف داروهای خاص
  3. خوردن غذاهای حاوی قند مصنوعی
  4. تولید بیش از حد چربی روی پوست
  5. افزایش تعداد باکتری‌ها در سطح پوست
  6. عدم حذف سلول‌های مرده پوست با استفاده از شوینده یا اسکراب
  7. تغییرات هورمونی به واسطه سن، دوره قاعدگی یا مصرف قرص‌های ضدبارداری 

روش‌های درمانی جوش سر سیاه

جوش‌های سرسیاه به سادگی قابل تشخیص هستند؛ در نهایت برای درمان آن‌ها الزاماً نیازی به متخصص پوست نیست. با این حال، در مواردی که تعداد جوش‌ها زیاد است و به راحتی قابل برطرف شدن نیستند، ممکن است نیاز به روش‌های درمانی تخصصی‌تری باشد. روش‌های درمانی متنوعی از جمله درمان دارویی تا استفاده از لیزر وجود دارد:

  1. ماسک ذغالی: به نظر می‌رسد که ماسک ذغالی با توانایی نفوذ عمیق در پوست، می‌تواند چربی، سلول‌های مرده و سایر ناخالصی‌ها را از پوست خارج کند. به نظر می‌آید که مواد موجود در ذغال موجب ایجاد این اثر مفید می‌شود.
  2. پماد برای درمان جوش سرسیاه: برای استفاده موضعی، بسیاری از داروهای بدون نسخه به شکل لوسیون یا پماد در دسترس هستند. این محصولات حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و رتینوئید هستند. به عنوان مثال، اسید سالیسیلیک به عنوان یک پاک کننده یا لوسیون بدون نسخه برای جوش‌های سرسیاه در دسترس است. این ترکیب به برداشتن لایه بالایی پوست آسیب دیده کمک می‌کند. اسید سالیسیلیک با حل کردن سلول‌های مرده پوست، از گرفتگی فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند. همچنین، بنزوئیل پراکسید نیز به صورت ژل یا لوسیون برای درمان جوش‌های سرسیاه استفاده می‌شود.
  3. لیزر جوش سر سیاه: علاوه بر درمان‌های ذکر شده، روش‌های دیگری نیز برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این روش‌ها لیزردرمانی است که به ویژه برای درمان جوش‌های سرسیاه روی بینی کاربرد دارد. در این روش، با استفاده از لیزر، پوست لایه‌به‌لایه پاکسازی می‌شود و پرتوهای کوتاه و متمرکز نور به سمت جوش‌های سرسیاه هدایت می‌شوند. این پرتوها علاوه بر کاهش تولید چربی توسط غدد چربی، منجر به از بین بردن جوش‌های سرسیاه می‌شوند.
  4. عدم خوابیدن با آرایش: پس از یک روز طولانی، مهم‌ترین کاری که باید برای پوست خود انجام دهید، پاک کردن آرایش و شستشوی صورت است. در صورتی که با آرایش به رختخواب بروید، نه تنها جوش‌های سرسیاه، بلکه انواع دیگری از جوش‌ها نیز ممکن است بیشتر شوند. حتی یک شب خوابیدن با آرایشی که حاوی مواد غیر کومدوژنیک است، می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. علاوه بر این، عدم پاک کردن آرایش چشم ممکن است باعث تحریک یا عفونت چشمی شود.
  5. استفاده از ماسک خاک رس: استفاده از ماسک خاک رس برای پوست‌های چرب بسیار مفید است. این ماسک به خوبی آلودگی، چربی و سایر عناصر را از منافذ پوست برداشته و آن را تمیز می‌کند. همچنین برای کنترل جوش‌های سرسیاه نیز بسیار مؤثر است و می‌تواند منافذ بسته را باز و تمیز کند. بدون توجه به سایر ماسک‌هایی که ممکن است انتخاب کنید، می‌توانید هفته‌ای یک بار از ماسک خاک رس استفاده کنید. همچنین، می‌توانید هفته‌ای یک یا دو بار لایه برداری پوست خود را انجام دهید.
  6. استفاده از خمیر دندان: یکی از روش‌های موثر خانگی برای درمان جوش‌های سرسیاه بینی استفاده از خمیردندان است. این روش ساده و کارآمد به شما کمک می‌کند تا از شر جوش‌های سرسیاه رهایی یابید. برای انجام این روش، ابتدا میبایست پوست بینی خود را با آب ولرم و صابون به خوبی بشویید تا سطح آن تمیز شود. این کار باعث حذف چربی‌ها و آلودگی‌های روی پوست می‌شود. پس از شستشو، سطح بینی را با دقت خشک کنید. سپس مقداری خمیردندان در یک ظرف بریزید و با استفاده از یک مسواک تمیز آن را به خوبی هم بزنید. برای اینکه خمیر کم‌تر غلیظ شود، کمی آب به آن اضافه کنید و مخلوط را آماده نمایید.

روش‌های درمانی جوش سر سیاه

سخن پایانی

جوش‌های سرسیاه یکی از متداول‌ترین انواع آکنه بشمار می‌روند و به طور معمول به علت باز بودن بیش از حد منافذ پوستی ایجاد می‌شوند. این منافذ با چربی و سلول‌های مرده پوست پر شده و به صورت نقاطی سیاه رنگ بر روی پوست ظاهر می‌شوند. هرچند روش‌های مختلفی برای درمان جوش‌های سرسیاه وجود دارد، اما هیچ‌کدام نمی‌توانند به سرعت و یک‌شبه این مشکل را برطرف کنند. استفاده از روش‌های مناسب و تغییر در سبک زندگی به طور قابل توجهی به کاهش این نوع مشکلات پوستی کمک می‌کند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای داشتن پوستی صاف و زیبا، استفاده از مواد خانگی و روش‌های طبیعی است. (ژل 10 سی سی سینگدرم اورجینال (اصل))

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *