سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

بهترین روش‌های درمانی کهیر پوستی

بهترین روش‌های درمانی کهیر پوستی

بهترین روش‌های درمانی کهیر پوستی؛ حدود 20 درصد از افراد در زندگی‌شان با مشکل کهیر یا Urticaria روبرو می‌شوند که می‌تواند به صورت ناگهانی با تحریک‌های مختلف شروع شود و اغلب با ظاهر زگیل‌های قرمز و خارش پوستی همراه است. در صورتی که جوش‌های قرمز روی پوستتان ظاهر شده و سپس به طور زودی ناپدید شوند، احتمالا ناشی از گزیدگی پشه نیستند بلکه ممکن است نشانه کهیر باشند که با خارش متوسط تا شدید همراه است.

منظور از کهیر چیست؟

کهیر یا Urticaria، با اسم عامیانه‌ی Hives در علم پزشکی شناخته می‌شود و می‌تواند باعث تورم، سوزش، خارش و التهاب در تمام پوست بدن یا بخش‌های مختلف آن شود. حدود 20 درصد از جمعیت جهان، حتی برای یک بار، با این عارضه پوستی مختلف آن روبرو شده‌اند. این بیماری، اغلب اذیت‌ کننده است اما در اکثر مواقع، بیماری خطرناک و کشنده‌ای نیست. دلیل علمی بروز کهیر در پوست بدن، فعال شدن سلول‌های ایمنی پوستی به نام ماست سل است. زمانی که عوامل درونی یا خارجی این سلول‌ها را فعال می‌کنند، آن‌ها مواد شیمیایی مانند هیستامین تولید می‌کنند که سبب ایجاد کهیر می‌شوند.

منظور از کهیر چیست؟
کهیر دارای چه علائمی است؟

هر بیماری دارای شیوه‌ای خاص برای نشان دادن علائم خود است، کهیر نیز به عنوان یک ضایعه پوستی، علائم و نشانه‌هایی دارد که اینجا به آن‌ها اشاره می‌شود. این علائم شامل ملتهب شدن و برآمدگی پوست، احساس خارش در پوست، قرمز شدن پوست و در صورت فشار دادن، سفید شدن قسمت ملتهب می‌شود.

روش‌های مختلف برای تشخیص کهیرهای پوستی

مهم‌ترین علائم کهیر شامل ضایعات برجسته پوستی در هر ناحیه‌ای از بدن، ظاهر دسته‌ای این ضایعات، تمایل به خارش در بخش‌های مختلف بدن، ایجاد راش‌هایی به رنگ صورتی، قرمز یا همرنگ پوست، لکه‌های ریز و خطوط نازک و برجسته است. این برجستگی‌ها به طور معمول بیش از 24 ساعت طول نمی‌کشند، اما ممکن است در همان زمان راش‌های جدید ایجاد شود. اندازه این برجستگی‌ها می‌تواند از اندازه نوک سوزن تا چندین سانتی‌متر متغیر باشد. در موارد مختلف، کهیر به دلیل تماس با آلرژن مانند لاتکس یا محرک دیگر، در عرض 10 تا 60 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ظاهر می‌شود و تا 24 ساعت ادامه دارد. واکنش‌ها به غذاها و سایر افزودنی‌ها ممکن است پس از 12 تا 24 ساعت ظاهر شود. همچنین، واکنش به دارو ممکن است یکباره یا خیلی دیرتر، حتی سال‌ها پس از شروع مصرف دارو ظاهر شود. در برخی موارد، کهیر ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد و افراد مبتلا به کهیر مزمن ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها این علائم را تجربه کنند.

آشنایی با راه‌های خانگی درمان کهیر پوستی

بهترین رویکرد جهت درمان کهیر به علت و شدت آن و اینکه آیا حاد یا مزمن است، بستگی دارد. درمان‌های خانگی ممکن است برای کهیر حاد که نشانه‌ها و علائم خفیفی دارد و پس از تماس با آلرژن یا محرک ظاهر می‌شود، موثر باشند و تا زمانی که بثورات ناپدید شوند، تسکین ایجاد کنند. همچنین، مکمل‌هایی مانند ویتامین D3 می‌توانند به درمان کهیر مزمن کمک کنند. راه‌های خانگی درمان کهیر شامل استفاده از لوسیون تسکین دهنده یا کمپرس خنک برای کاهش خارش، اجتناب از خاراندن کهیرها، پوشیدن لباس‌های گشاد و سبک، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب برای پوست حساس، محافظت از خود در برابر گرما، گرفتن دوش آب سرد در تابستان، اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب و اجتناب از محرک‌های شناخته شده است.

کهیر چه زمانی خطرناک تلقی می‌شود؟

بیشتر مواقع، کهیر مشکل جدی و اساسی برای فرد بیمار ایجاد نمی‌کند و می‌توان با مصرف داروهای آنتی‌هیستامین علائم آن را کاهش داد و به عبارتی آن را کنترل کرد. اما در برخی موارد، این واکنش پوستی ممکن است بخشی از واکنش آلرژیک جدی باشد. در این شرایط، افراد باید به سرعت از مراقبت‌های اورژانسی استفاده کنند تا از وقوع صدمات جدی جلوگیری شود. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک بسیار جدی است که شامل علائمی مانند تورم پلک‌ها، لب و زبان، سرگیجه و مشکلات تنفسی می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین روش تشخیص خال معمولی از خال سرطانی را نیز مطالعه نمایید.

منظور از کهیر بارداری چیست؟

در طول دوره بارداری، حدود یک زن باردار از هر 150 زن ممکن است به این عارضه برخورد کند. افزایش هورمون‌ها و تغییراتی که در این دوره در بدن رخ می‌دهد، باعث بالا رفتن حساسیت نسبت به عوامل خارجی می‌شود. در این مدت، نیش حشرات، انواع غذاها، مواد شیمیایی، گرده و شوره حیوانات می‌توانند به واکنش پوستی منجر شوند.

چه داروهایی برای کهیر شدید تجویز می‌شود؟

چه داروهایی برای کهیر شدید تجویز می‌شود؟

در مواردی که کهیر وسیع یا شدید باشد و پلک‌ها و لب‌ها را نیز درگیر کند، اغلب نیاز به تزریق آنتی‌هیستامین وجود دارد. همچنین، در صورت شدت بیشتر کهیر، استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی ممکن است لازم باشد. این داروها می‌توانند به کاهش تورم، خارش و قرمزی کمک کنند. در مواردی که کهیر شدید با آنافیلاکسی همراه است، فرد ممکن است به تزریق اورژانسی آدرنالین نیاز داشته باشد. افرادی که در معرض خطر آنافیلاکسی هستند، باید همیشه یک EpiPen (دستگاهی برای تزریق آدرنالین در شرایط اضطراری) در دسترس داشته باشند.

سخن پایانی

در صورتی که کهیر شما بیش از یک ماه طول کشیده یا به طور مکرر عود کرده باشد، بهتر است به پزشک فوق تخصص آلرژی مراجعه کنید. پزشک با بررسی تاریخچه کهیر شما و انجام معاینات فیزیکی به طور کامل، سعی می‌کند علت، نشانه‌ها، علائم و روش‌های درمانی را مشخص کند. درمان ممکن است شامل استفاده از کمپرس‌های آب سرد برای کاهش خارش، تجویز آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضد تورم و همچنین داروهایی که ممکن است برای اصلاح سیستم ایمنی شما تجویز شود، باشد. (فیلر دمور اولترا پلاس 1 سی سی اورجینال (اصل))

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *