سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

حفظ سلامت و شادابی مو با نوشیدن آب کافی

حفظ سلامت و شادابی مو با نوشیدن آب کافی

حفظ سلامت و شادابی مو با نوشیدن آب کافی؛ مصرف آب برای سلامتی پوست و مو بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که نقصان آب می‌تواند عملکرد دستگاه‌ها و اندام‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد. مطالعات نشان می‌دهد که 25 درصد از یک رشته مو از آب تشکیل شده است، بنابراین مصرف آب برای حفظ سلامت و رشد مو بسیار حیاتی است. به علاوه، نوشیدن آب تأثیر مثبتی بر شادابی و نشاط موها خواهد داشت.

 رابطه ریزش مو و کمبود آب بدن

ریزش مو می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله اختلالات هورمونی، ژنتیک، کمبود مواد مغذی، استرس و اضطراب باشد. کم آبی بدن نیز یکی از عواملی است که می‌تواند به ریزش مو منجر شود. کم آبی باعث کاهش راندمان بدن می‌شود و می‌تواند به نقصان عملکرد اندام‌ها و دستگاه‌های بدن منجر شود. آب برای حفظ سلامتی و عملکرد صحیح سلول‌های بدن ضروری است و در عین حال برای دهان، پوست، چشم‌ها و مجاری تنفس مرطوب‌کننده است. آب حامل مواد غذایی و اکسیژن به سلول‌های بدن می‌باشد، بنابراین در صورتی که کم آبی، تغذیه و اکسیژن‌رسانی به درستی انجام نشود می‌تواند باعث ضعف فولیکول مو و در نتیجه ریزش مو شود.

 رابطه ریزش مو و کمبود آب بدن
دلایل کم آبی بدن کدامند؟

وقتی به طور منظم ورزش می‌کنید، به ویژه در روزهای گرم، کمبود آب بدن به راحتی رخ می‌دهد. علاوه بر این، بیماری‌ها می‌توانند منجر به کمبود آب در بدن شوند، از جمله بیماری‌هایی که باعث تب، استفراغ، تعریق بیش از حد یا اسهال می‌شوند. همچنین بیماری‌های کلیه و داروهایی که تولید ادرار را افزایش می‌دهند ممکن است منجر به کمبود آب در بدن شوند. در محیط‌های بسیار گرم یا سرد، خطراتی وجود دارد. در هوای گرم و مرطوب، باید مایعات از دست رفته را جایگزین کنید. در هوای سرد، گرمای داخلی و هوای خشک می‌تواند رطوبت را از پوست و موهای شما بیرون بکشد. برای هیدراته شدن بدن، بهتر است از آب‌های آشامیدنی سالم استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آب‌های غنی شده با اکسیژن برای هیدراته شدن بدن استفاده کنید، اما قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید.

بررسی مهمترین نشانه‌های کم آبی بدن

کمبود آب بدن ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن وارد کند. بهتر است همواره آب معدنی را که در همه جا در دسترس است برای تأمین نیازهای آبی بدن تهیه کنیم. در زیر، مهمترین علائم کمبود آب بدن ذکر شده است:

  • خشکی پوست
  • خشکی دهان
  • بوی بد دهان
  • سوزش چشم
  • گرفتگی عضلات
  • کاهش تعریق بدن
  • ضعف در انجام فعالیت‌های روزانه
  • یبوست و کاهش تعداد دفعات ادرار

کمبود آب باعث ریزش مو می‌شود و موجب مواجهه با چالش‌های جدی در اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌شود. به همین دلیل، در حین ورزش و در روزهای گرم، توصیه می‌شود بیشتر آب بنوشید.

تاثیر آب بر سلامت مو

تاثیر آب بر سلامت مو

 نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز، منجر به بهبود جریان خون و افزایش اکسیژن‌ رسانی به سلول‌های پوستی کف سر می‌شود که در نهایت موجب کاهش ریزش موهای فرد خواهد شد:

  1. آب خنک برای شستن موها بهتر از آب گرم است؛ چرا که جلوی خشک شدن بیش از حد موها را می‌گیرد.
  2. مصرف آب به مقدار کافی در طول روز، علاوه بر جلوگیری از خشکی پوست، از خشکی و شکنندگی موها نیز جلوگیری می‌کند.
  3. مصرف آب کافی، باعث جذب بهتر ویتامین‌ها به موها می‌شود و جذب بهتر مواد مفید در محصولات مراقبت از مو را در پی دارد.
  4. نوشیدن آب کافی در طول روز، مانع از خشکی بیش از حد پوست کف سر و پوسته ‌پوسته شدن آن می‌شود، که باعث حفظ زیبایی موها می‌شود.
  5. نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز، عملکرد سلول‌های کف سر را بهبود می‌بخشد و از ابتلا به شوره سر و درماتیت سبورئیک جلوگیری می‌کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله اوزون تراپی مو روشی برای درمان موهای آسیب دیده با مزایا و معایب آن را نیز مطالعه نمایید.

آیا حمام کردن با آب سخت موجب ریزش مو می‌شود؟

استحمام با آب سخت به طور مستقیم منجر به ریزش مو نمی‌شود، اما ممکن است پس از مدت زمان طولانی، شکستگی تارهای مو و بروز موخوره یا خشکی مو را ایجاد کند. آب سخت تأثیر مستقیمی بر استحکام و کشسانی موها ندارد، اما غلظت بالای مواد معدنی مانند سرب، کربنات کلسیم، سولفات منیزیم و کلر سمی می‌تواند به سلامتی موها آسیب برساند. افزایش املاح آب استحمام و ریزش مو مشکلی نگران‌کننده است که در اصل ناشی از شکستگی، کدر شدن و بی‌جان شدن تارهای مو است. همچنین، املاح موجود در آب سخت ممکن است با خاصیت پاک‌کنندگی شامپوها تداخل کنند و لکه‌هایی روی تارهای مو ایجاد کنند که می‌تواند توانایی شامپوها در از بین بردن کثیفی‌های ناخواسته و چربی‌های اضافی از تارهای مو را مختل کند. این مسئله ممکن است باعث مسدود شدن فولیکول‌های مو شود و در نتیجه ریزش مو را ایجاد کند.

آیا حمام کردن با آب سخت موجب ریزش مو می‌شود؟
چه زمانی جهت رفع تاثیرات املاح آب استحمام و ریزش مو به پزشک مراجعه نماییم؟

در صورت مشاهده ریزش موی بیش از 100 تا 150 تار در روز، به‌ویژه اگر آب منطقه شما به عنوان آب سخت تشخیص داده شده است، به زودی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. متخصص می‌تواند وضعیت موهای شما را ارزیابی کرده و میزان آسیب ناشی از آب سخت به آن‌ها را مشخص کند. او جزئیات و‌تاریخچه پزشکی شما را یادداشت می‌کند و وضعیت مو و پوست سر شما را بررسی می‌کند تا عوامل دیگری که ممکن است به ریزش مو منجر شده باشند را بررسی و شناسایی کند. در مرحله بعدی، یک برنامه درمانی مناسب برای کنترل آسیب مو و جلوگیری از تأثیر املاح آب استحمام و ریزش مو به شما پیشنهاد می‌دهد. (کوکتل مو رویتاکر، مزو مو رویتاکر اورجینال)

سخن پایانی

آب یکی از عناصر ضروری برای زندگی انسان و دیگر موجودات زنده است. یکی از اهمیت‌های بزرگ نوشیدن آب، حفظ سلامت و زیبایی پوست و موهاست. پوست از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که لایه بیرونی آن برای لطافت، نرمی، جوانی و حفظ حالت کشسانی خود به آب وابسته است. در صورت کمبود آب در بدن، پوست به سرعت خشک و پوسته‌پوسته می‌شود و ممکن است دچار ترک‌خوردگی یا چین‌وچروک شود. بنابراین، نوشیدن آب علاوه بر تأثیر مثبت بر پوست، در حفظ سلامت و زیبایی موها نیز اهمیت بسیاری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *