آرایشی و زیبایی, مراقبت و سلامتی

5 روش درمانی برای درمان پاهای توت فرنگی

5 روش درمانی برای درمان پاهای توت فرنگی

5 روش درمانی برای درمان پاهای توت فرنگی؛ اصطلاح “پاهای توت فرنگی” به نقاط تیره روی پاها اشاره دارد که شبیه نقاط سیاه به نظر می‌رسند. در عبارات پزشکی، این حالت با نام فولیکولیت شناخته می‌شود. این موضوع ممکن است اندکی برای شخص خجالت اور باشد، بنابراین شما ممکن است بخواهید بدانید چگونه می‌توانید از پاهای توت فرنگی خلاص شوید. منافذ پوست روی پاها ممکن است مسدود شده و کومدون‌هایی شکل بگیرند که به صورت نقاط تیره یا هیپرپیگمانتاسیون روی پا ظاهر می‌شوند و شبیه به پوست توت فرنگی هستند. خبر خوب این است که شما می‌توانید به راحتی در منزل پاهای توت فرنگی خود را درمان کنید و از این مشکل جلوگیری کنید.

پاهای توت فرنگی چیست؟

پاهای توت فرنگی هنگامی به وقوع می‌پیوندند که لکه‌های کوچک سیاه روی پاها ایجاد می‌شوند و شبیه به دانه‌های توت فرنگی هستند. با استفاده از کرم مرطوب کننده و انجام سایر اقدامات مراقبتی، می‌توانید از بروز این سندرم جلوگیری کنید. این سندرم ناشی از مسدود شدن منافذ پوست و غده‌های مو است که به علت آلودگی، باکتری یا چربی رخ می‌دهد. برجستگی‌های ریز سیاهی که به دانه‌های توت فرنگی شباهت دارند، در این حالت وجود دارند. خوشبختانه، این برجستگی‌ها معمولاً بی‌خطر هستند و با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، می‌توانید از پاهای توت فرنگی خود راحت شوید.

علل ایجاد پاهای توت فرنگی
علل ایجاد پاهای توت فرنگی

در اینجا برخی از علل رایج پاهای توت فرنگی آورده شده است:

  • کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغ، زمانی رخ می‌دهد که تولید اضافی کراتین در پوست شما اتفاق می‌افتد و منجر به مسدود شدن فولیکول‌های مو می‌شود. این عارضه باعث بروز برآمدگی‌های ریز و لکه دار در پوست می‌شود.

  • پوست خشک

اگر پوست شما به خوبی مرطوب نشود، خشک و ناهموار می‌شود و این باعث آسیب پذیر شدن اپیدرم شما در برابر تحریکات مختلف می‌شود.

  • فولیکولیت

فولیکولیت به وضعیتی گفته می‌شود که در آن فولیکول‌های موی شما ملتهب می‌شوند؛ این عارضه ممکن است به دلیل باکتری یا قارچ اتفاق بیفتد و در نتیجه رشد موهای زائد به دنبال اصلاح پوست شما صورت می‌گیرد. اگر با پاهای توت فرنگی مواجه هستید، احتمالاً یک یا چند علامتی از علایم زیر را تجربه می‌کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله فواید بی‌نظیر گوگرد برای رفع جای جوش را نیز مطالعه نمایید.

علائم پاهای توت فرنگی

  • منافذ مسدود روی پوست
  • ظاهر توت فرنگی مانند پاها
  • پوست خشن، خشک و تحریک شده
  • برجستگی‌های کوچک مایل به قرمز یا سیاه روی پاهای شما

درمان پاهای توت فرنگی

راهکارهای زیر به درمان این عارضه و پیشگیری از بروز آن کمک می‌نمایند:

  • استفاده از کرم یا ژل اصلاح مرطوب‌کننده

بهترین زمان برای تراشیدن موهای پا، حین شستشوی بدن یا پس از آن است؛ زیرا در این حالت پوست شما نرم و بدون روغن اضافی و پوست مرده است. همچنین، استفاده از کرم یا ژل اصلاح با خاصیت مرطوب کننده به شما توصیه می‌شود تا از تحریک پوست جلوگیری شود. برای پوست‌های حساس، به دنبال محصولاتی باشید که به‌خوبی برای آن‌ها طراحی شده‌اند. اما بهتر است از محصولاتی که حاوی رنگ یا عطر هستند، استفاده نکنید.

  • استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی

لایه‌بردارهای مانند اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک، با حل کردن سلول‌های مرده روی سطح پوست، به تجدید و تازه شدن پوست کمک می‌کنند. این محصولات بعد از شستشو با آب، سلول‌های مرده را از بین می‌برند. با این حال، این نوع محصولات باعث افزایش حساسیت پوست در برابر نور آفتاب می‌شوند. بنابراین، در صورت خروج از منزل، حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

  • استفاده از اپی لیدی

در صورتی که شما مستعد بروز فولیکولیتیس هستید و می‌خواهید موهای پا را شیو کنید، اپیلاتور یک گزینه مناسب است. این دستگاه الکتریکی موها را از ریشه خارج می‌کند و به پوست صدمه‌ای تمی‌رساند. با این حال، در هنگام استفاده از اپیلاتور، باید انتظار درد کمی داشته باشید. خوشبختانه، درد ناشی از استفاده از اپیلاتور قابل تحمل است و تنها هر 2 تا 3 هفته باید از آن استفاده کنید.

  • مرطوب نگه داشتن پوست

جلوگیری از خشکی و تحریک پوست، با مرطوب کردن منظم آن امکان‌پذیر است. پس از حمام، بهتر است از یک مرطوب کننده ملایم برای پوست استفاده کنید. این کار به خصوص برای کسانی که به تازگی موهایشان را شیو نموده‌اند، بسیار مفید است و با حفظ رطوبت پوست، به جلوگیری از خشکی آن کمک می‌کند.

  • عوض کردن تیغ

اگر با مشکل پاهای توت فرنگی روبرو هستید، اولین اقدامی که باید انجام دهید، تعویض تیغه است. استفاده از تیغه جدید به جلوگیری از بازگشت این مشکل کمک می‌کند. تیغه را در یک محل خشک و خنک نگهداری کنید تا بتوانید از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنید. (ژل اسکین فیل 10 سی سی اورجینال (اصل))

5 روش درمانی برای درمان پاهای توت فرنگی

روش‌های حذف دائمی مو زائد

اگر استفاده از تیغ یا موم برای شما مناسب نیست یا از تکرار آن‌ها خسته شده‌اید، روش‌های دائمی حذف مو مانند لیزر و الکترولیز می‌توانند برای شما مناسب باشند:

  • الکترولیز: این روش با استفاده از جریان الکتریکی ضعیف، موهای زائد را حذف می‌کند. ممکن است به میزان کمی دردناک باشد و برای رسیدن به نتیجه دلخواه، باید چند جلسه الکترولیز صورت بگیرد. این روش عموماً عوارضی ندارد.
  • لیزر: استفاده از لیزر منجر به حذف دقیق‌تر مو می‌شود. بیشتر افراد نیاز به 2 تا 6 جلسه دارند. احتمال بروز عوارضی مانند سوختگی، زخم یا تغییر رنگ پوست در محل تابش لیزر وجود دارد.

بهترین روش برای ازبین‌بردن پاهای توت فرنگی، درمان علت ایجاد آن است. الکترولیز و لیزر برای افرادی که موهای ضخیم، خشن یا فر دارند، روش‌های مناسبی هستند. البته باید به‌خاطر داشت که این روش‌ها هزینه‌بر هستند و ممکن است نیاز به تکرار داشته باشند، زیرا گاهی اوقات موها مجدداً رشد می‌کنند.

سخن پایانی

پوست توت فرنگی به دلیل ترکیبی از چربی، روغن، باکتری و سلول های مرده درون پوست، مشابه دانه‌های ریز توت فرنگی به نظر می رسد. در فصل تابستان، این نوع اختلال پوستی بیشتر شایع است. برای رفع این مشکل، می‌توانید از راهکارهای خانگی استفاده نمایید. در این مقاله به 5 مورد از بهترین راهکارها جهت درمان پاهای توت فرنگی پرداختیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *